Social Media Facebook Analysis Broadcasts Ecclesiastical Activities At GMIM Baitani Paslaten During The 2020 Covid-19 Pandemic

Sonia Christy Pepah

Abstract


ABSTRACT

The Digital Era is a situation where technology provides convenience for the Global community, especially during the Covid-19 pandemic. Thus, happened to the GMIM Baitani Paslaten congregation, where the use of social media, especially Facebook, became a medium that provided convenience in carrying out worship services. This research uses Two-Step Flow Communication Theory according to Paul Lazarsfeld's models. This research explains how the analysis of Social Media, specifically Facebook, broadcasts ecclesiastical activities at GMIM Baitani Paslaten during the 2020 Covid-19 pandemic. GMIM Baitani Paslaten uses Facebook features such as live streaming as an alternative for congregations in carrying out ecclesiastical services. This study uses a qualitative analysis approach with explanatory descriptive writing methods and uses primary and secondary data sources. The results and conclusions of this study are The use of Facebook in church services during the Covid-19 pandemic, The use of Facebook during the pandemic, The impact of live streaming which Consists of attendance screening, Network connections, Broad coverage, Freedom of expression for the congregation, and Analysis of the occurrence of two step flow communication theory on the implementation of ecclesiastical activities. In this case, it is analyzed from the response of the GMIM Baitani Paslaten congregation when worshiping online using social media Facebook.

Keywords: Covid-19 pandemic; GMIM Baitani Paslaten; facebook; live streaming; two step flow communication theory

ABSTRAK

Era Digital merupakan sebuah keadaan dimana teknologi memberikan kemudahan bagi masyarakat Global terutama di masa pandemi Covid-19. Demikian yang terjadi pada jemaat GMIM Baitani Paslaten, dimana pemanfaatan media sosial khususnya facebook menjadi media yang memberikan kemudahan dalam menjalankan ibadah. Penelitian ini menggunakan Teori Komunikasi Dua Arah menurut model Paul Lazarsfeld. Penelitian ini menjelaskan bagaimana analisis Media Sosial, khususnya Facebook, menyiarkan kegiatan kegerejaan di GMIM Baitani Paslaten selama masa pandemi Covid-19 2020. GMIM Baitani Paslaten menggunakan fitur Facebook seperti live streaming sebagai salah satu alternatif jemaat dalam menjalankan ibadah. Penelitian ini menggunakan pendekatan analisis kualitatif dengan metode penulisan deskriptif eksplanasi dan menggunakan sumber data primer dan sekunder. Hasil dan kesimpulan dari penelitian ini adalah Pemanfaatan facebook dalam pelayanan gereja di masa pandemi, Penggunaan facebook di masa pandemi, Dampak live streaming yang terdiri dari Screening kehadiran, Koneksi jaringan, Jangkauan luas, Kebebasan berpendapat jemaat, dan Analisis terjadinya komunikasi dua arah dalam melaksanakan kegiatan gerejawi. Dalam hal tersebut di analisis dari tanggapan jemaat GMIM Baitani Paslaten saat beribadah online menggunakan media sosial facebook

Kata-kata Kunci: Pandemi Covid-19; GMIM Baitani Paslaten; facebook; live streaming; teori komunikasi dua arah



Full Text:

PDF

References


Ahlgren, M. (2021). Statistik Facebook. WSHR.

Candra, J. E. (2018). Pengaruh Terpaan Pesan Digital Opinion Leader Terhadap Peningkatan Brand Image Produk. 371-376.

Covid-19, S. T. (2020). Analisis Data Covid-19 Indonesia per. Covid-19, Satuan Tugas Penanganan.

Golan, O. d. (2019). Religious live-streaming : constructing the authentic in real time. 437-454.

Hamdan. (2019). Komunikasi Satu arah dan Dua arah. Medan: Institut Agama Islam Negeri Langsa.

Humaizi. (2018). Uses and Gratifications Theory. Medan: USU Press.

Indonesia, K. K. (2021, Agustus 06). Virus Corona.

Mahanani, P. A. (2014). Media Sosial dan Gaya Komunikasi. Komunikator.

Mufid, M. (2007). Komunikasi dan Regulasi Penyiaran. Jakarta: Kencana.

Palmgreen, P. (2001). Communication Research Measures: A Sourcebook. The Guilford Press.

Pepah, S. C. (2021). Hasil Wawancara .

Satori, d. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sendja, Wied, Ganes, Zaldy, & Santosa, T. (2001). Komunikasi dan Budaya. Jakarta: Jurnal UI.

Siagian, H. F. (2013). Partisipasi dan Efek Komunikasi Pemuka Pendapat dalam Pembangunan. Dakwah Tabligh.

Tambunan, N. (2018). The Effect of Mass Communication on the Audience. Simbolika.

Tutiasri, R. (2020). Pemanfaatan Youtube sebagai media pembelajaran bagi mahasiswa di tengah pandemi Covid 19.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan)

View My Stats

 

Penerbit :

Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Majalengka.

Alamat :

Gedung FISIP Universitas Majalengka, Jalan K.H. Abdul Halim No. 103, Majalengka, Jawa Barat, Indonesia.

email : jurnalilkomandalan@gmail.com | https://jurnal.unma.ac.id/index.php/jika/index

Â