PROBLEMATIKA LEMBAGA PENYIARAN TELEVISI DI INDONESIA

Titih Nurhaipah, Atef Fahrudin

Abstract


Abstract

Indonesia with a system of democratic governance which later embraced the system of freedom of the press in its media life, turned out to still leave a little problem, especially in broadcasting institutions, especially television broadcasting institutions. Based on broadcasting law No. 32 of 2002 at the level of 3 paragraph 2, it is said that media institutions or broadcasting institutions in Indonesia can be classified into four types; public, commercial / private broadcasting, subscription, and community broadcasters. One of the objectives of broadcasting law No. 32 of 2002 is that the diversity of ownership and diversity of content so that the life of the media in Indonesia can develop well where all media industry players can compete in a healthy manner. But what happened to the implementation was far from the hopes that were wanted to be achieved, because what happened among the actors in the media industry in Indonesia was unfair competition. The research was made with the aim of uncovering several problems from television broadcasting institutions in Indonesia.

 

Keywords: Television, Broadcasting Institutions

 

 

Abstrak

Indonesia dengan sistem pemerintahan demokrasi yang kemudian menganut sistem kebebasan pers dalam kehidupan medianya, ternyata masih menyisakan sekelumit persoalan terutama dalam lembaga-lembaga penyiaran khususnya lembaga penyiaran televisi. Berdasarkan undang-undang penyiaran No 32 tahun 2002 pasan 3 ayat 2, dikatakan  bahwa lembaga media atau lembaga penyiaran di Indonesia dapat di klasifikasikan menjadi empat jenis ; lembaga penyiaran publik, komersial / swasta, berlangganan, dan komunitas. Salah satu tujuan undang-undang penyiaran No 32 tahun 2002 adalah supaya terjadinya diversity of ownership dan diversity of content sehingga kehidupan media di Indonesia bisa berkembang dengan baik dimana semua pelaku industri media bisa bersaing dengan sehat. Akan tetapi yang terjadi pada pelaksananya adalah jauh sekali dari harapan yang ingin di capai, karena yang terjadi di antara pelaku industri media di Indonesia adalah persaingan yang tidak sehat. Penelitian dibuat dengan tujuan untuk mengungkap beberapa permasalah dari lembaga-lembaga penyiaran televisi di Indonesia.

 

Kata Kunci: Televisi, Lembaga Penyiaran

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan)

View My Stats

 

Penerbit :

Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Majalengka.

Alamat :

Gedung FISIP Universitas Majalengka, Jalan K.H. Abdul Halim No. 103, Majalengka, Jawa Barat, Indonesia.

email : jurnalilkomandalan@gmail.com | https://jurnal.unma.ac.id/index.php/jika/index

Â