STRATEGI MARKETING PUBLIC RELATIONS ‘CABE RAWIT BANDUNG’ UNTUK MENDAPATKAN KLIEN

Syamsul Arif Billah

Abstract


Abstract
It is this creative industry that is now seen as contributing to maintaining the momentum of economic growth. The business in the creative world is indeed very tempting and has so far grown and developed rapidly especially in Bandung because of the support of the industry and the increasing number of tourists. Creativity without strategy is an art, while creativity with strategy is an advertisement. Thus this study aims to determine the marketing public relations strategy 'Cabe Rawit Bandung' in obtaining clients as an advertising company. This study uses qualitative methods with a case study approach. The research results obtained from this study have several marketing strategies including: 1) direct strategies relating to clients which include personal touch strategies, needs services, corporate consultants and business partners; 2) strategies that use third parties. Like by participating in a Marketing Associate at the IMA (Indonesian Marketing Associate), he actively became a member of the Indonesian Advertising Company Association (PPPI) of the West Java regional management, and formed the Free Lancer. a strategy that uses another approach to break a rule that prohibits the entry of a promotion. As with Ambience media which is another different atmosphere media to promote or media promotion that is closer to the public atmosphere, things closest to the customer such as; stickers and t-shirts. In addition, he is a Guest Lecturer, Speaker and Resource Person in studies in the field of advertising on campus and off campus.
Keywords: Marketing Strategy, Public Relations, Clients
Abstrak
Industri kreatif inilah yang kini dipandang memberikan kontribusi untuk mempertahankan momentum pertumbuhan ekonomi. Usaha pada dunia kreatif memang sangat menggiurkan dan hingga saat ini sangat tumbuh dan berkembang pesat terutamanya di Bandung karena adanya dukungan industri dan bertambahnya jumlah wisatawan. Kreativitas tanpa strategi merupakan suatu seni, sedangkan kreativitas dengan strategi merupakan suatu iklan. Dengan demikian penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi marketing public relations ‘Cabe Rawit Bandung’ dalam memperoleh klien sebagai perusahan periklanan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Hasil penelitian yang diperoleh dari penelitian ini terdapat beberapa strategi marketing diantaranya: 1) strategi langsung yang berhubungan dengan klien yang meliputi strategi personal touch, needs service, konsultan perusahaan dan patner usaha; 2) strategi yang menggunakan pihak ketiga. Seperti dengan mengikuti Marketing Associate pada IMA (Indonesian Marketing Associate), aktif menjadi anggota Persatuan Perusahaan Periklanan Indonesia (PPPI) Pengurus daerah Jawa Barat, dan membentuk Free Lancer. strategi yang menggunakan pendekatan lain untuk menembus sebuah aturan yang melarang masuknya sebuah promosi. Seperti dengan Ambience media yang merupakan media suasana lain yang berbeda untuk berpromosi atau media promosi yang leih dekat dengan suasana publik, hal-hal terdekat denga customer seperti; stiker dan t-shirt. Selain itu, menjadi Dosen Tamu, Pembicara serta Narasumber dalam kajian-kajian bidang periklanan di lingkungan kampus dan luar kampus.
Kata Kunci: Strategi marketing, Public Relations, Klien

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan)

View My Stats

 

Penerbit :

Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Majalengka.

Alamat :

Gedung FISIP Universitas Majalengka, Jalan K.H. Abdul Halim No. 103, Majalengka, Jawa Barat, Indonesia.

email : jurnalilkomandalan@gmail.com | https://jurnal.unma.ac.id/index.php/jika/index

Â