Kepuasan Siswa terhadap Pembelajaran Daring Menggunakan Microsoft Teams dan Video Youtube pada Materi Program Linier

Wachid Nugroho

Abstract


This study aims to describe the level of satisfaction of class X students of SMK Negeri 2 Salatiga with the use of Microsoft Teams and YouTube videos as a means of online learning on linear program material. This research is a qualitative research. Data were collected through: 1) filling out a questionnaire regarding the level of student satisfaction with media use, media accessibility, interactive nature of learning, understanding of material, achievement of learning outcomes, and remedial or enrichment services; and 2) whatsapp conversation to complete the questionnaire data. The questionnaire data were analyzed descriptively to obtain a category of student satisfaction levels and confirmed by whatsapp conversation data. The results of the research were the level of student satisfaction in all categories, namely 1) media use; 2) media accessibility; 3) the interactive nature of learning; 4) understanding of the material; 5) achievement of learning outcomes; and 6) remedial or enrichment services are in the satisfied category.

Keywords: student satisfaction, microsoft teams, online learning, linear programming, youtube video 


Full Text:

PDF

References


Azwar, S. (2015). Tes Prestasi, Fungsi dan Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Bintarti, A., Rahardjo, D., & W, N. K. (2018). Kajian Kepuasan Mahasiswa Terhadap Layanan Proses Pembelajaran Jarak Jauh Pada Program Studi S-1 Ilmu Komunikasi. Proceeding- Open Society Conference 2018, 379–399.

Budyastomo, A. W. (2019). Survei Kepuasan Mahasiswa Iain Salatiga Terhadap Penggunaan Aplikasi Proprofs Sebagai Media Pembelajaran Online. 2018, 76–80.

Carolina, I., Supriyatna, A., & Puspitasari, D. (2020). Analisa Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Perkuliahan Daring Pada Era Pandemi Covid 19. Prosiding Seminar Nasional Riset Dan Information Science (SENARIS), 2, 342–347.

Hutabarat, H. D. M. (2020). ANALISIS TINGKAT KEPUASAN MAHASISWA UNIVERSITAS NEGERI MEDAN TERHADAP PROSES PEMBELAJARAN DARING DITINJAU DARI MODEL REGRESINYA. Jurnal Fibonaci (Jurnal Pendidikan Matematika), I(1). https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/JFi/article/view/18821

Kummalasari, D. N. (2017). Kepuasan Peserta Didik Tehadap Pelayanan Proses. Jurnal Hanata Widya, Volume 6 N, 1–6.

Kusumawardhani, D. A. (2020). Analisis kepuasan peserta didik terhadap layanan evaluasi hasil belajar. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 90–101.

Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1), 135–159. www.journal.uniga.ac.id

Pradja, B. P., & Baist, A. (2019). Analisis kualitatif penggunaan Microsoft Teams dalam pembelajaran kolaboratif daring. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (4th Senatik), 415–420. http://103.98.176.39/index.php/senatik/article/view/88

Rat Dwiyana Putra, I. D. G. (2019). Peran Kepuasan Belajar Dalam Mengukur Mutu Pembelajaran Dan Hasil Belajar. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(1), 22. https://doi.org/10.25078/jpm.v5i1.756

Rusydi, A. et. all. (2020). Statistik Pendidikan Teori Dan Praktik Dalam Pendidikan. http://repository.uinsu.ac.id/3586/1/7. BUKU STATISTIK PENDIDIKAN.pdf

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6, 214–224. https://online-journal.unja.ac.id/biodik

Situmorang, A. S. (2020). MICROSOFT TEAMS FOR EDUCATION SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN. 02(01), 30–35. https://jurnal.uhn.ac.id/index.php/sepren/article/view/351

Suharta, T. (2017). Pengembangan Instrumen Pengukur Tingkat Kepuasan Siswa Terhadap Kualitas Pelayanan Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 8(2), 117–125. https://doi.org/10.21009/jep.082.07

Wulandari, E., & Nugroho, W. (2020). Sikap Siswa terhadap Video Pembelajaran Jarak Jauh Materi Statistika pada Media Sosial Youtube. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 1-9. https://doi.org/10.22437/edumatica.v10i2.10584 (Original work published October 28, 2020)

Sopihatin, P. (2010). Manajemen Belajar Berbasis Kepuasan Siswa. Bogor : Ghalia Indonesia




DOI: http://dx.doi.org/10.31949/th.v5i2.2518

Refbacks



Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.