Peningkatan Pemahaman Guru Madrasah Ibtidaiyah Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Melalui Best Practice Berbasis Online STAR (Situasi, Tantangan, Aksi, Refleksi Hasil dan Dampak)

Sastra Wijaya, Arifin Maksum, Nina Nurhasanah

Abstract


This study aims to increase the understanding of Madrasah Ibtidaiyah (MI) teachers on implementing the Independent Curriculum through online STAR-based best. The Merdeka curriculum emphasizes developing students' potential and adapting to local contexts, while online STAR-based best practice increases teacher understanding. This research was conducted by involving three teachers. The research method uses phenomenological qualitative research by examining the phenomena experienced by key informants through data collection using observation and semi-structured interviews. Participating subjects in this study were selected using a purposive sampling technique. The study showed increased teacher understanding after using online STAR-based best practices. Hopefully, this research can improve the implementation of the Independent Curriculum at Madrasah Ibtidaiyah.


Full Text:

PDF

References


Ahmad, F., & Mustika, D. (2021). Problematika Guru Dalam Menerapkan Media pada Pembelajaran Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2008–2014.

Aisyah, S., Arisanti, K., & Yaqin, F. A. (2023). Adaptasi dan Inovasi Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menyambut Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Educatio, 9(1), 386–393. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4583

Al-Kansa, B. B., Agustini, S., & Pertiwi, P. I. (2023). Pengaruh Penataan Tempat Duduk Terhadap Keefektifan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 683–687.

Anas, Ibad, A. Z., Anam, N. K. A., & Hariwahyuni, F. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Creative Student Research (JCSR), 1(1).

Azman, Z. (2020). Pengelolaan Kelas dalam Pembelajaran. Edification Journal, 2(2), 51–64.

Budiya, B., & Al Ansari, T. (2022). Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Peningkatkan Prestasi Belajar Siswa:(Studi Kasus di SMP Berbasis Pesantren Amanatul Ummah Mojokerto). Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 4(1), 1–11.

Chan, F., Kurniawan, A. R., . N., Herawati, N., Efendi, R. N., & Mulyani, J. S. (2019). Strategi Guru Dalam Mengelola Kelas di Sekolah Dasar. International Journal of Elementary Education, 3(4), 439. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i4.21749

Dewi, A. P. (2020). Pengelolaan Supervisi Akademik Sekolah Dasar Islam Terpadu Ash-Haabul Kahfi Lubuk Alung. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 56–64. https://doi.org/10.24246/j.jk.2020.v7.i1.p56-64

Eliningsih. (2021). Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Manajemen Pengelolaan Kelas Di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Supervisi Klinis Pengawas Di SDN 15 Perawang. Jurnal Nuansa Akademik, 6(1), 25–36.

Harmanto, B. (2016). Manajemen Pembelajaran Bahasa Inggris Di Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah Kategori Unggul (Analysis Best Practice Pengajaran Bahasa Inggris Untuk Anak). Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 16–23. https://doi.org/10.24269/dpp.v3i1.91

Isnani, S. (2019). Implementasi Program Polisi Sekolah Sebagai Best Practice Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 4(1), 33. https://doi.org/10.26740/jp.v4n1.p33-42

Kemendikbudristek. (2022). Buku Saku: Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. In Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi (pp. 9–46). http://repositori.kemdikbud.go.id/id/eprint/25344

Khotimah, A. K., & Sukartono, S. (2022). Strategi Guru dalam Pengelolaan Kelas pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4794–4801. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2940

Macaruso, P., Wilkes, S., & Prescott, J. E. (2020). An investigation of blended learning to support reading instruction in elementary schools. Educational Technology Research and Development, 68(6), 2839–2852. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09785-2

Marfuah, I., & Mulyoto, M. (2021). Manajemen Pendidikan Multikultural untuk Menanamkan Nilai-nilai Karakter di Sekolah Dasar. Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 22–35. https://doi.org/10.30738/mmp.v4i1.7954

Ningrum, M., Maghfiroh, & Andriani, R. (2023). Kurikulum Merdeka Belajar Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi di Madrasah Ibtidaiyah. El Bidayah, 5(1), 85–100.

Primasari, I. F. N. D., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Implementasi Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 3(2), 6.

Qondias, D., Lasmawan, W., Dantes, N., & Arnyana, I. B. P. (2022). Effectiveness of Multicultural Problem-Based Learning Models in Improving Social Attitudes and Critical Thinking Skills of Elementary School Students in Thematic Instruction. Journal of Education and E-Learning Research, 9(2), 62–70. https://doi.org/10.20448/JEELR.V9I2.3812

Raes, A., Detienne, L., Windey, I., Depaepe, F., & Raes, A. (2020). A systematic literature review on synchronous hybrid learning : gaps identified Correspondence concerning this manuscript should be addressed to : Learning Environments Research, 23, 269–290.

Septiyowati, T., & Prasetyo, T. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Discovery Learning Terhadap Kecakapan Berfikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1231–1240.

Sherly, Dharma, E., & Sihombing, B. H. (2020). Merdeka Belajar di Era Pendidikan 4.0. Merdeka Belajar: Kajian Literatur, 184–187.

Sugiri, W. A., & Priatmoko, S. (2020). Persprektif Asesmen Autentik Sebagai Alat Evaluasi Dalam Merdeka Belajar. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 53. https://doi.org/10.30736/atl.v4i1.119

Suhandi, A. M., & Robi’ah, F. (2022). Guru dan Tantangan Kurikulum Baru: Analisis Peran Guru dalam Kebijakan Kurikulum Baru. Jurnal Basicedu, 6(4), 5936–5945. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3172

Thames, B. A., & Thames, B. A. (2021). Scholar Commons Using Graphic Organizers and Spreadsheets to Increase Quantitative Literacy Skills in High School History Students by.

Tri Wahono. (2022). Penguatan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Agama Hindu Pada Sistem Pembelajaran Blok Implementasi Merdeka Belajar. Widya Aksara: Jurnal Agama Hindu, 27(2), 175–183. http://ejournal.sthd-jateng.ac.id/index.php/WidyaAksara/article/view/189

Wantoro, J., Sutama, S., Zuhriah, S., & Hafida, S. H. N. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Pendidikan Profesi Guru Sekolah Dasar Bebasis Hots. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 11–20. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.8453

Wiguna, I. K. W., & Tristaningrat, M. A. N. (2022). Langkah Mempercepat Perkembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 17–26. https://doi.org/10.55115/edukasi.v3i1.2296

Wijaya, S., & Marini, A. (2022). Pengunaan Aplikasi Merdeka Mengajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Sekolah Penggerak. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 07(1167-1178).

Wijaya, S., Syarif Sumantri, M., & Nurhasanah, N. (2022). Implementasi Merdeka Belajar Melalui Strategi Pembelajaran Terdiferensiasi Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD Universitas Mandiri, 8(2), 1495–1506.

Wijayanti, D., & Praheto, B. E. (2020). Eksplorasi Penerapan Sistem Among Ki Hadjar Dewantara Melalui Pendekatan Pluralistik Dalam Pengelolaan Kelas Di Sd Negeri Timuran Yogyakarta. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(1), 388–396. https://doi.org/10.30738/tc.v4i1.7715

Wilkins, J. L. M. (2015). Standards-based mathematics curricula and the promotion of quantitative literacy in elementary school. International Journal of STEM Education, 2(1). https://doi.org/10.1186/s40594-015-0032-x

Yantoro, Y. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas Yang Efektif Dalam Menumbuhkan Sikap Disiplin Siswa. Jurnal Muara Pendidikan, 5(1), 586–592.




DOI: http://dx.doi.org/10.31949/am.v5i1.4941

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


a