STRATEGI MEDIA RELATIONS DINAS KOMUNIKASI DAN INFORMATIKA KABUPATEN MAJALENGKA

Syamsul Arif Billah

Abstract


Abstract
The media have a very important role to play in helping to disseminate information, create images, influence and inspire people. Not only that, the media also help an institution to talk with the public, to socialize institutional policies and also as a promotional tool. However, establishing relationships with the media requires appropriate and appropriate public relations techniques so that the results can go as desired. Therefore, this is the challenge and effort that must be maintained so that the relationship between institutions and the media develops without problems. This study uses qualitative methods, namely observation, interviews and literature. We hope this research will provide new insights into public relations strategies, especially when establishing partnerships with the media. The results of the study indicate that 1) build a network of media associations and maintain contacts with the media; 2) the development of public relations materials to guide the press in various activities, which regularly cover, update the latest news and news, and make publications to be published on the website and distributed to the media; 3) the use of various media to make publications such as print media, TV media, radio, as well as online media; 4) to promote organizational leadership as a reliable source of information; and 5) to manage up-to-date information on information material for official publications and documentation.
Keywords: strategy, communication, media relations
Abstrak
Media memiliki peran yang sangat penting dalam membantu untuk menyebarluaskan informasi, membangun citra, memengaruhi, dan menginspirasi masyarakat. Tak hanya itu, media juga membantu sebuah institusi untuk berbicara kepada publik, mensosialisasikan kebijakan-kebijakan institusi, dan juga sebagai alat promosi. Namun, menjalin hubungan dengan media, diperlukan teknik-teknik public relations yang tepat dan sesuai, agar hasilnya dapat berjalan sesuai yang diinginkan. Oleh karena itu disinilah tantangan dan usaha yang perlu dipertahankan agar hubungan antara institusi dan media berjalan dengan lancar. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, yaitu observasi, wawancara dan studi pustaka. Semoga dengan adanya penelitian ini dapat memberikan pengetahuan baru tentang strategi kehumasan khususnya dalam menjalin kemitraan dengan media. Hasil penelitian menyatakan bahwa 1) membangun jalinan kemitraan media dan memelihara kontak dengan media massa; 2) pengembangan materi public relations pembinaan media pers dalam beberapa kegiatan, rutin melakukan peliputan, meng-update informasi dan berita terbaru, juga membuat rilisnya untuk diterbitkan di website dan disebarkan kepada media; 3) pemanfaatan berbagai media untuk melakukan publikasi seperti media cetak, media televisi, radio, juga media online; 4) mempromosikan pimpinan organisasi sebagai sumber informasi andalan; dan 5) mengelola informasi mutakhir bahan berita untuk rilis dan dokumentasi resmi.
Kata Kunci: Strategi, Komunikasi, Media Relations

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan)

View My Stats

 

Penerbit :

Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Majalengka.

Alamat :

Gedung FISIP Universitas Majalengka, Jalan K.H. Abdul Halim No. 103, Majalengka, Jawa Barat, Indonesia.

email : jurnalilkomandalan@gmail.com | https://jurnal.unma.ac.id/index.php/jika/index

Â