HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA DAN KEDISIPLINAN DENGAN HASIL BELAJAR PENJAS SISWA KELAS VI SDN SUKASARI

Endi Rustandi

Abstract


Abstract

Parenting is a way or effort of parents to educate their children and build children's character from an early age in this case, namely to educate discipline in physical education learning. However, in reality the process of Physical Education learning activities carried out at SDN Sukasari 2014/2015 has not shown the maximum results of Physical Education learning. There are still many students who are often late, do not do the work and often fight the teacher and do not bring sports clothes. The low level of discipline in the physical education learning process needs to be explored. Is it because the environment is not good or improper parenting. The purpose of this study was to determine: Relationship between Parenting and Discipline of Parenting with Physical Education Learning Outcomes of Class VI Students of SDN Sukasari 2014/2015 Academic Year. The research method that I use in this study is the correlation method. The population of this study was the parents of SDN Sukasari students, amounting to 16 students. Based on the research data, it can be concluded that there is a relationship between Parenting Parenting and High Discipline with Physical Education Learning Outcomes of Class VI Students of SDN Sukasari, 2014/2015 Academic Year.

Keyword: Parenting, Discipline, Learning Outcomes.

 

Abstrak

Pola asuh merupakan salah suatu cara atau upaya orang tua untuk mendidik anak- anaknya dan membangun karakter anak sejak usia dini dalam hal ini yaitu untuk mendidik kedisiplinan dalam pembelajaran penjas. Namun, pada kenyataannya proses kegiatan pembelajaran penjas yang dilaksanakan di SDN Sukasari 2014/2015 belum menunjukkan hasil pembelajaran penjas yang maksimal. Masih banyak siswa yang sering terlambat, tidak mengerjakan tugas dan sering melawan kepada guru dan tidak membawa pakaian olahraga. Rendahnya tingkat disiplin dalam proses pembelajaran penjas tersebut perlu ditelusuri faktor penyebabnya. Apakah karena lingkungan yang kurang baik atau pola asuh yang kurang tepat. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Kedisiplinan  dengan Hasil Belajar  Penjas Siswa Kelas  VI  SDN Sukasari Tahun  Ajaran 2014/2015. Metode penelitian yang penulis gunakan dalam penelitian ini adalah metode korelasi. Populasi dari penelitian ini adalah orang tua siswa SDN Sukasari yang berjumlah 16 siswa. Berdasarkan  data  hasil  penelitian  diperoleh kesimpulan terdapat hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Kedisiplinan yang tinggi dengan Hasil Belajar Penjas Siswa Kelas VI SDN Sukasari Tahun Ajaran 2014/2015.

Kata Kunci: Pola Asuh, Kedisiplinan, Hasil Belajar.


Full Text:

21-25


DOI: http://dx.doi.org/10.31949/je.v3i1.450

Refbacks

  • There are currently no refbacks.