PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF UNTUK MENINGKATKAN KERJASAMA TIM PADA PERMAINAN SEPAK TAKRAW

Ali Priyono

Abstract


Abstract

Sepak takraw game is a game played by two opposing teams that demand good teamwork to be able to kill opponents. The purpose of this study was to determine the factors that influence teamwork in playing soccer, to find out how much influence a learning model has on the results of increasing cooperation. In this connection, the researchers took the initiative to investigate by applying the cooperative learning model to enhance cooperation in the game of sepak takraw. The method used in this study is the experimental method. Before being given treatment, first do the initial test to find out the results before given treatment and end with the final test to find out the results after being given treatment. The population in this study were students who participated in sepak takraw extracurricular activities, while the sample used was total sampling or saturated sample so that all populations were used as samples. The sample used was 10 students who participated in sepak takraw extracurricular activities at SDN Andir Kidul, Bandung. The aspects assessed in the soccer takraw game with the cooperative learning model are the treatment and process of the elements and factors of cooperation. Based on data analysis, a positive rank is obtained greater than 10 and Z count (-2,805) can be seen from a significant value smaller than α = 0.05. Thus, students who have been given a cooperative learning model have a better improvement compared to students who have not been given the application of cooperative learning models in terms of student team collaboration in the soccer takraw at SDN Andir Kidul, Bandung.

Keyword: Cooperative Learning Model, Teamwork, Sepak Takraw.

 

Abstrak

Permainan sepak takraw merupakan permainan yang dimainkan oleh dua regu yang saling berhadapan yang menuntut kerjasama tim yang baik agar mampu mematikan lawan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi kerjasama tim dalam bermain sepak takraw, untuk mengetahui seberapa besar pengaruh suatu model pembelajaran terhadap hasil peningkatan kerjasama. Sehubungan dengan itu, peneliti berinisiatif meneliti dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif untuk meningkatkan kerjasama pada permainan sepak takraw. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode eksperimen.  Sebelum  diberikan  perlakuan,  terlebih dahulu melakukan tes awal untuk mengetahui hasil sebelum  diberikan  perlakuan  serta diakhiri dengan tes akhir untuk mengetahui hasil setelah diberikan perlakuan. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa yang mengikuti kegiatan ekstrakurikuler sepak takraw, sedangkan sampel yang digunakan yaitu total sampling atau sampel jenuh sehingga semua populasi dijadikan sebagai sampel. Sampel yang digunakan adalah siswa yang mengikuti kegiatan ekstrakurikuler sepak takraw di SDN Andir Kidul Kota Bandung sebanyak  10 orang.  Aspek  yang  dinilai dalam  permainan  sepak  takraw dengan  model pembelajaran kooperatif adalah perlakuan dan proses dari unsur dan faktor kerjasama. Berdasarkan analisis data, rank positif diperoleh lebih besar yaitu 10 dan Zhitung  (-2,805) terlihat dari nilai signifikan yang lebih kecil dari α = 0,05. Dengan demikian, siswa yang sudah diberikan model pembelajaran kooperatif mempunyai peningkatan   lebih   baik dibandingkan dengan siswa  yang  belum diberikan penerapan model  pembelajaran kooperatif  dalam  hal kerjasama  tim  siswa  pada  permainan  sepak takraw di SDN Andir Kidul Kota Bandung.

Kata Kunci: Model Pembelajaran Kooperatif, Kerjasam tim, Sepak Takraw.


Full Text:

1-6

References


Lie, Anita. (2010). Cooperative Learning. Jakarta: PT. Gramedia

Maxwell, John C (2004). The indisputable lawyers teamwork.Interaksara

Slavin, E, Robert.(2008). Cooperative Learning. Bandung:Nusa Media.

Sugiyono, (2006/2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suhud, M. (1991/1992). Sepak Takraw.Jakarta: Balai Pustaka.

Pusat Bahasa, ed 3. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.31949/je.v3i1.446

Refbacks

  • There are currently no refbacks.