Penerapan Model Cooperative Tipe Scramble Dalam Materi Surat Al-kafirun Untuk Meningkatkan Sikap Toleransi Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits di MI KMI Tanjungsari

Siti Sopia, Gilang Maulana Jamaludin, Nuruddin Araniri

Abstract


This research is motivated by problems which show that the attitude of tolerance of students in class V MI KMI Tanjungsari is generally low, which can be seen when learning takes place marked by problems such as, if there is one student who does not agree, he will become the subject of ridicule for others, there are still students who are picky in helping each other and some students are still reluctant to be reprimanded if they are wrong and do not even accept being reminded. This research uses qualitative research with Classroom Action Research (CAR) design, where this research is used to investigate, find, describe, and explain data obtained from observations, interviews and documentation. This research uses qualitative research with Classroom Action Research (CAR) design, where this research is used to investigate, find, describe, and explain data obtained from observations, interviews and documentation. This research was carried out in three cycles and four stages, including: (1) planning, (2) implementation, (3) observation and (4) reflection. From the results of the research at the end of the cycle, namely cycle III, it was found that the results reached the target. Thus, the application of the scramble type cooperative model was able to increase students' tolerance attitude


Full Text:

PDF

References


A Gerungan, (2004). Psikologi Sosial. Bandung: Rafika Aditama

A Wawan dan Dewi, 2010, Teori dan Pengukuran Pengetahuan, Sikap dan Perilaku Manusia, Yogyakarta : Nuha Medika

Abdul Majid & Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi Konsep Dan Implementasi Kurikulum 2004, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2004).

Abdul Majid Khon, Praktikum Qira‟at,hal. 2.

Abdullah, M. (2001). Pluralitas Agama dan Kerukunan dalam Keragaman. Jakarta : Buku Kompas

Abu, Ahmadi dan Uhbiyati, Nur. 2001. Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Abu, Ahmadi. 2009. Psikologi Umum. Jakarta: Rieka Cipta.

Abuddin, Nata. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Prenada Media Group.

Agus Suprijono. 2009. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Al Munawar, Said Agil Husin. 2005. Fikih Hubungan antar Agama. Jakarta: Penerbit Ciputat Press.

Aqib, Zainal, dkk. 2011. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya

Araniri, N. 2020. Peran guru pendidikan agama islam dalam menanamkan sikap keberagamaan yang toleran. Risalah Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam. 6(1): 54-65

Arikunto, Suharsimi. (2002), Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta

Aris, Shoimin. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Berkurikulum 2013. Yogyakarta : AR-RUZZ Media.

Azwar, Saifuddin. 2010. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Depdiknas, 2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003. Tentang system pendidikan nasional

Dr. H. Moh. Amin, dkk. Materi Pokok Al-Qur’an Hadist II (Jakarta, 1993)

Isjoni. (2009). Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik: Pustaka Pelajar. Jakarta.

Isjoni. 2014. Cooperative learning: efektifitas pembelajaran kelompok. Bandung: Alfabeta.

Jamaludin, G. M., Yulianti, L., & Mas’ud, M. (2020). Pengaruh Pemberian Punishment Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas IV Di SDN Cisetu III Kecamatan Rajagaluh. Eduprof : Islamic Education Journal, 2(2), 187–201. https://doi.org/10.47453/eduprof.v2i2.26

Jamaludin, G., Rosidah, A., & Nurbaiti, E. (2020). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN PENGGUNAAN MEDIA LAPBOOK. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532.

Komalasari, Kokom. 2013. Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Refika Aditama

Kunandar. 2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : PT RajaGrafindo Persada.

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2016. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Surabaya: Kata Pena

Mawangir, Muh. “Zakiah Daradjat Dan Pemikirannya Tentang Peran Pendidikan Islam Dalam Kesehatan Mental”. Intizar 21, no. 1 (1): 83-94

Kementrian Agama, 2015. Buku Siswa Al-Qur'an Hadis - Kurikulum 2013 Cetakan Ke-1, Jakarta: Dirjen Pendidikan Islam

Moleong, Lexy J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Notoatmodjo, Soekidjo. 2007. Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Jakarta: Rineka Cipta

Sarwono. (2000). Teori-teori Psikologi Sosial. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulaiman. 2017. Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) (Kajian Teori Dan Aplikasi Pembelajaran PAI). Banda Aceh: Yayasan Pena Banda Aceh

Suprijono, Agus. 2014. Cooperative learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tillman, Diane. 2004. Pendidikan Nilai Untuk Kaum Muda Dewasa (Terjemahan Risa Pratono). Jakarta: Grasindo

Widoyoko, Eko Putro. (2014). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Woolfolk. (2010). Educational Psychology. Active Learning Edition Tenth Edition. Boston

Zuriah, Nurul. (2008). Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan. Cet ke-2. Jakarta: PT Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.31949/am.v3i2.3718

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by :
  
 
  
 
Editorial Office:
Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Agama Islam, Universitas Majalengka.

Jl. Kh. Abdul Halim No 103 Majalengka 

Email : amauizhoh@gmail.com

Tlp: (0233) 8285486
 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.