PERAN TEMAN SEBAYA DALAM PEMBENTUKAN AKHLAK ANAK: Studi Di MTs Muhammadiyah Curup

Nila Pratiwi, Sugiatni Sugiatni, Asri Karolina

Abstract


This study sought to investigate a depiction of students’ parallel social engagement pattern in MTS Muhammadiyah of Curup, Bengkulu. In so doing, it dealt with whether their peers played a role in the formation of students’ morality. The foregoing question was answered through field research using a qualitative approach. The subjects as well as informants of this study were the principal, teachers, and students at MTs Muhammadiyah of Curup. Data collection techniques were observation and interviews, and then the data were analyzed using Miles’ et al approach, namely data reduction, data presentation, and conclusion drawing. This study concluded that the role of peers for the formation of students’ morality was seen in students’ tendency to choose their playmates at school. If they preferred good friends, then they would follow those friends’ behavior, and vice versa. Efforts made by the school to overcome students who were not morally good were in a way that teachers consolidate with counseling teachers, class teachers, and parents in order to work together to overcome this problem.

Keywords: Students’ morality, Peers


Full Text:

PDF

References


Abdul, M. R., Rostitawati, T., Podungge, R., & Arif, M. (2020). Pembentukan Akhlak Dalam Memanusiakan Manusia: Perspektif Buya Hamka. PEKERTI, 2(1), 79=99-79=99.

Abidin, Z., Nurhayati, N. F., & Lestari, D. A. (2018). Akhlak Mulia Ditinjau Dari Pendidikan Agama Islam dalam keluarga. Prosiding Seminar Nasional Psikologi Unissula, 0(0), Article 0. http://lppm-unissula.com/jurnal.unissula.ac.id/index.php/psnpu/article/view/3790

Alwasilah, C. (2011). Pokoknya Kualitatif: Dasar-dasar Rancangan dan Melakukan Penelitian Kualitatif. Jakarta: Pustaka.

Astarini, D., Nirwana, H., & Ahmad, R. (2016). Hubungan antara Konsep Diri Sosial, Persepsi Siswa tentang Dukungan Sosial Orangtua, dan Teman Sebaya dengan Komunikasi Interpersonal Siswa dan Implikasinya terhadap Pelayanan Bimbingan dan Konseli. Konselor, 5(4).

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional (Telaah Epistemologi Terhadap Problematika Pendidikan Islam). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(1), 34–49.

Azhar, K., & Sa’idah, I. (2017). Studi analisis upaya guru Akidah Akhlak dalam mengembangkan potensi nilai moral peserta didik di MI Kabupaten Demak. Al-Ta’dib, 10(2).

Daheri, M., & Warsah, I. (2019). Pendidikan Akhlak: Relasi Antara Sekolah Dengan Keluarga. At-Turats: Jurnal Pemikiran Pendidikan Islam, 13(2), 1–20.

Dahliyana, A. (2017). Penguatan pendidikan karakter melalui kegiatan ekstrakurikuler di sekolah. Sosio Religi: Jurnal Kajian Pendidikan Umum, 15(1).

Desstya, A., Novitasari, I. I., Razak, A. F., & Sudrajat, K. S. (2017). Refleksi pendidikan IPA sekolah dasar di Indonesia (relevansi model pendidikan Paulo Freire dengan pendidikan IPA di sekolah dasar). Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 1–11.

Ginanjar, M. H. (2017). Urgensi Lingkungan Pendidikan Sebagai Mediasi Pembentukan Karakter Peserta Didik. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(04).

Hakim, L. (2016). Pemerataan Akses Pendidikan Bagi Rakyat Sesuai Dengan Amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.30596/edutech.v2i1.575

Hashimov, E. (2015). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook and The Coding Manual for Qualitative Researchers: Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, and Johnny Saldaña. Thousand Oaks, CA: SAGE, 2014. 381 pp. Johnny Saldaña. Thousand Oaks, CA: SAGE, 2013. 303 pp. Taylor & Francis.

Idris, M. M., & Asyafah, A. (2020). Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kajian Peradaban Islam, 3(1), 1–9.

Iriany, I. S. (2017). Pendidikan karakter sebagai upaya revitalisasi jati diri bangsa. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 54–85.

Isa, L., Lestari, H., & Afa, J. R. (2018). Hubungan Tipe Kepribadian, Peran Orang Tua Dan Saudara, Peran Teman Sebaya, Dan Peran Iklan Rokok Dengan Perilaku Merokok Pada Siswa SMP Negeri 9 Kendari Tahun 2017. (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kesehatan Masyarakat), 2(7).

Komara, I. B. (2016). Hubungan antara kepercayaan diri dengan prestasi belajar dan perencanaan karir siswa. Jurnal Psikopedagogia, 5(1), 33–42.

Kurniawan, Y., & Sudrajat, A. (2017). Peran teman sebaya dalam pembentukan karakter siswa madrasah tsanawiyah. Socia Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 14(2), 149–163.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd. Thousand Oaks, CA: Sage.

Miles, M. B., Huberman, M. A., & Saldana, J. (1994). Qualitative analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.

Moleong, L. J. (2010). Methodology of Qualitative Research. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Munthoha, P. Z., & Wekke, I. S. (2017). Pendidikan Akhlak Remaja bagi Keluarga Kelas Menengah Perkotaan. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 15(2), 241–263. https://doi.org/10.21154/cendekia.v15i2.1153

Nurjanah, I. (2018). Paradigma Humanisme Religius Pendidikan Islam (Telaah Atas Pemikiran Abdurrahman Mas’ ud). Misykat: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 155.

Putri, N. E., Nirwana, H., & Syahniar, S. (2019). Hubungan kondisi lingkungan keluarga dengan hasil belajar siswa sekolah menengah atas. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 3(2), 98–102.

Ritonga, M. (2018). Politik dan Dinamika Kebijakan Perubahan Kurikulum Pendidikan di Indonesia Hingga Masa Reformasi. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2).

Sugiarto, E. (2017). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif: Skripsi dan Tesis: Suaka Media. Diandra Kreatif.

Sunusi, S. (2017). Hubungan Pendidikan Karakter dengan Budi Pekerti Siswa di SMP Negeri 2 Galesong Kabupaten Takalar. Prosiding Seminar Nasional Himpunan Sarjana Ilmu-Ilmu Sosial, 2, 123–140.

Supriatna, U. (2018). Upaya Pelaksanaan Nilai-Nilai Akhlak Karimah dalam Pendidikan Nilai di Tingkat Persekolahan. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 1–13.

Suwendra, I. W. (2018). Metodologi penelitian kualitatif dalam ilmu sosial, pendidikan, kebudayaan dan keagamaan. Nilacakra.

Warsah, I. (2018a). Interkoneksi Pemikiran Al-Ghazāli dan Sigmund Freud Tentang Potensi Manusia. Kontekstualita, 32(01), Article 01. http://e-journal.lp2m.uinjambi.ac.id/ojp/index.php/Kontekstualita/article/view/30

Warsah, I. (2018b). Relevansi Relasi Sosial Terhadap Motivasi Beragama Dalam Mempertahankan Identitas Keislaman di Tengah Masyarakat Multi Agama (Studi Fenomenologi di Desa Suro Bali Kepahiang Bengkulu). Kontekstualita, 32(02), Article 02. https://doi.org/10.30631/kontekstualita.v34i02.42

Warsah, I. (2018c). Pendidikan Keimanan Sebagai Basis Kecerdasan Sosial Peserta Didik: Telaah Psikologi Islami. Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.19109/psikis.v4i1.2156

Warsah, I. (2020). Pendidikan Islam dalam Keluarga: Studi Psikologis dan Sosiologis Masyarakat Multi Agama Desa Suro Bali. Tunas Gemilang Press.

Warsah, I., Masduki, Y., Imron, I., Daheri, M., & Morganna, R. (2019). Muslim Minority in Yogyakarta: Between Social Relationship and Religious Motivation. QIJIS (Qudus International Journal of Islamic Studies), 7(2), 367–398. https://doi.org/10.21043/qijis.v7i2.6873

Zamroni, A. (2017). Strategi Pendidikan Akhlak Pada Anak. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(2), 241–264. https://doi.org/10.21580/sa.v12i2.1544




DOI: http://dx.doi.org/10.31949/am.v3i1.2269

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


a