PENGARUH METODE DRILL TERHADAP KETERAMPILAN SEPAK MULA BAWAH DALAM PERMAINAN SEPAK TAKRAW PADA SISWA EKSTRAKURIKULER SDN SEMBUNG O1 LARANGAN BREBES
Abstract
ABSTRACT. This research was motivated by the lack of mastery of the undergraduate soccer technique among the students of the football extracurricular activities at SDN Sembung 01 Larangan Brebes. The purpose of this study was to improve the ability of the elementary school soccer extracurricular football takraw elementary school students through the study of the drill method on the underfoot football in the game of takraw. The method used is experimental. The instrument for collecting data is the Sepak Takraw service test. The population in this study were students who took part in the extracurricular activities of Sepak Takraw, while the sample used was total sampling, so that all populations were used as samples. The sample used was 20 students who participated in the extracurricular activities of Sepak takraw SDN Sembung 01 Larangan Brebes. The data obtained are then processed and analyzed using appropriate statistics. The data obtained from the pretest and posttest, from the SPSS output obtained T count = 11,643> T table = 2,093. If seen from significant, that the sig. (2-tailed) of 0,000. Because the significance value is less than (α = 0.05), Ho is rejected and Ha is accepted. So, it can be concluded that there is an effect of the drill method on lower-level soccer skills in the extracurricular soccer games of SDN Sembung 01 Larangan Brebes students. It is suggested that researchers seek and apply methods that combine them.
Keywords: Drill Methods; Sepak Mula Lower; Sepak Takraw
ABSTRAK. Penelitian ini dilatar belakangi oleh kurangnya penguasaan teknik sepak mula bawah pada siswa ekstrakurikuler sepak takraw SDN Sembung 01 Larangan Brebes. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan teknik sepak mula bawah pada siswa ekstrakurikuler sepak takraw SD melalui studi metode drill pada sepak mula bawah pada permainan sepak takraw. Metode yang digunakan adalah eksperimen. Instrumen untuk mengumpulkan data adalah tes servis sepak takraw. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa yang mengikuti kegiatan ekstrakurikuler sepak takraw, sedangkan sampel yang digunakan yaitu total sampling, sehingga semua populasi dijadikan sebagai sampel. Sampel yang digunakan adalah siswa yang mengikuti kegiatan ekstrakurikuler sepak takraw SDN Sembung 01 Larangan Brebes berjumlah 20 siswa. Data yang diperoleh, selanjutnya diolah dan di analisis dengan menggunakan statistik yang cocok. Data yang diperoleh dari pretest dan posttest, dari output SPSS diperoleh T hitung = 11.643 > T tabel = 2.093. Jika dilihat dari signifikan, bahwa nilai sig. (2-tailed) sebesar 0,000. Karena nilai signifikasi kurang dari (α = 0.05), maka Ho ditolak dan Ha diterima. Jadi, dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh metode drill terhadap keterampilan sepak mula bawah pada permainan sepak takraw siswa ekstrakurikuler SDN Sembung 01 Larangan Brebes. Disarankan oleh peneliti bisa mencari dan menerapkan metode yang mengkombinasikannya.
Kata Kunci: Metode Drill; Sepak Mula Bawah; Sepak TakrawFull Text:
PDFReferences
Hanif, A. S. (2015). Kepelatihan Dasar Sepak Takraw. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Morgan, dkk. (2015). A motor learning approach to training wheelchair propulsion biomechanics for new manual wheelchair users: A pilot study. The Journal of Spinal Cord Medicine, 1-13.
Prasetyo dan Maksum. (2013). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Siswa Terhadap Ekstrakurikuler Olahraga Di Smk Negeri 1 Slahung Ponorogo. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehata, 174-179.
Priyono, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Kerjasama Tim Pada Permainan Sepak Takraw. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 1-6. http://www.jurnal.unma.ac.id/index.php/edc/article/view/446
Sudirman. (2013). Perbandingan Latihan Smash Antara Bola Dilambung Sendiri dengan Bola Dilambung Teman Terhadap Kemampuan Smash Kedeng Dalam Sepak Takraw Siswa SDN 57/X Kampung Laut Kecamatan Kuala Jambi Kabupaten Tanjung Jabung Timur. Jurnal Cerda Sifa. 89-101
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.31949/jr.v3i1.2790
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.