APLIKASI PENGHITUNG PERSOALAN TEORI HIMPUNAN BERBASIS ANDROID DENGAN BAHASA PEMPROGRAMAN KOTLIN

hendro purwoko, Bayu Jaya Tama

Abstract


Mathematics can be combined with Technology in the field of Information Systems because of its similarities to thinking with logic. This combination is applied in discussing Set Theory by creating Android-based applications using the Kotlin programming language.  The application development stage uses the Waterfall type SDLC (Software Development Life Cycle) so that each stage is carried out properly and performs testing by making several simulations so that each calculation produces the correct value.  The output of the research results in an Android-based Set Theory calculator application with accurate calculations.


Full Text:

PDF

References


Aminah, S., Wijaya, T. T., & Yuspriyati, D. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII Pada Materi Himpunan. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 15-22.

Aulia, J., & Kartini. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Materi Himpunan Kelas VII SMP/MTs. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 484-500.

Darwanto, Dinata, K. B., & Junaidi. (2020). Teori Himpunan. Lampung: Universitas Muhammadiyah Kotabumi.

Elviani, Dina, Sugiatno, Sayu, & Silvia. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis Dikaji Dari Self-esteem Siswa Pada Materi Himpunan. AlphaEuclidEdu, 1(1), 1-8.

Fitriyah, S. L., & Haerudin. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Himpunan. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 147-162.

Hanifah. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Cerita Himpunan Oleh Mahasiswa Pendidikan Matematika FKIP UNIB. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 3(1), 43-52.

Jemerov, D., & Isakova, S. (2017). Kotlin in Action. Simon and Schuster.

Khotimah, T., & Hilyana, F. S. (2017). Aplikasi Kalkulator Fisika Pencerminan Berbasis Android. SNATIF, 4, 15-20.

Khotimah, T., & Hilyana, F. S. (2019). Aplikasi Konversi Pada Besaran Fisika Kinematika Berbasis Android. SIMETRIS, 10(2), 445-452.

Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Pada Materi Himpunan. (2021). Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 1(3), 326-333.

Purwoko, H. (2019). Pemanfaatan Middleware Layer untuk Multi Platform pada Mobile dan Desktop. STRING, 4(2), 169-176.

Rahmawan, F., & Kurniawan, I. (2019). Integrasi Nilai Keimanan dalam Materi Himpunan pada Pembelajaran Matematika. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 371-176.

Ratnasari, L., & Abbasi, A. G. (2018). Perancangan Aplikasi Kalkulator Penilaian Kategorisasi Data Berbasis Android. Jurnal Ilmiah Informatika Komputer, 23(2), 136-143.

Riana, & Ibrahim, M. (2019). LKS Himpunan: Sebuah Pengembangan Matematika Integrasi. Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika, 3(2), 162-167.

Santoso, W. A., Purwoko, H., & Rusmardiana, A. (2021). Aplikasi Penjualan Hewan Peliharaan Pada Toko Animalshop Di Jakarta Selatan Berbasis Android. Seminar Nasional Riset dan Inovasi Teknologi, 1171-1177.

Vandini, I. (2015). Peran Kepercayaan Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif, 5(3), 210-219.

Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Materi Himpunan. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 147-156.




DOI: http://dx.doi.org/10.31949/th.v6i2.3546

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.