Desain Pembelajaran Bangun Ruang untuk Siswa Kelas V Menggunakan Pendekatan Inkuiri

Imas Farida Kurnia, Tatang Herman

Abstract


Education that is carried out as well as possible will get optimal results. Education plays an important role in preparing a quality and competitive society in facing developments in science, technology and the influence of globalization. Success in education cannot be separated from the role of teachers who can manage learning well. In mathematics learning, it focuses on the topic of properties and nets of spatial shapes for grade V elementary school students. The learning approach and design applied is an inquiry approach starting with the Learning Obstacles method and the presence of prerequisite material. This research uses a qualitative approach. The data collection process was carried out through tests, literary studies, interviews, observations and documentation studies. The research results show that there are ontogenic barriers and didactic barriers. These two obstacles are caused by the unpreparedness of prerequisite materials and inappropriate implementation of learning designs by teachers. Therefore, in this learning a learning design is applied that focuses on students with an inquiry approach. Based on the research results, it can be concluded that the inquiry approach applied to mathematics learning design can create student enthusiasm. However, as an effort to create better understanding, it is necessary to revise the learning design by distributing questionnaires to students and teachers.

Keywords


Learning Design, Geometry, Inquiry Approach

Full Text:

374-387

References


Anggelina, M., Rosyidah, U., & Setyawati, A. (2023). Analisis Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Matematika Dalam Bentuk Soal Cerita Pada Siswa Kelas X Smk Negeri 1 Pekalongan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(1), 89–95.

Fakhruddin, A. M., Annisa, A., Putri, L. O., & Sudirman, P. R. A. T. (2023). Kompetensi Seorang Guru dalam Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3418–3425.

Fitrah, A., Yantoro, Y., & Hayati, S. (2022). Strategi guru dalam pembelajaran aktif melalui pendekatan saintifik dalam mewujudkan pembelajaran abad 21. Jurnal Basicedu, 6(2), 2943–2952.

Hanaris, F. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Strategi Dan Pendekatan Yang Efektif. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1 Agustus), 1–11.

Hapudin, H. M. S. (2021). Teori belajar dan pembelajaran: menciptakan pembelajaran yang kreatif dan efektif. Prenada Media.

Harahap, S. (2020). Identifikasi Kreativitas Siswa Terhadap Mata Pelajaran IPA. Integrated Science Education Journal, 1(1), 16–22. https://doi.org/10.37251/isej.v1i1.21

Hasan, M., Rahmatullah, R., Fuadi, A., Inanna, I., Nahriana, N., Musyaffa, A. A., Rif’ati, B., Tahrim, T., Tanal, A. N., & Baderiah, B. (2023). Strategi Pembelajaran. Penerbit Tahta Media.

Hazimah, G. F., Cahyani, S. A., Azizah, S. N., & Prihantini, P. (2021). Pengelolaan kurikulum dan sarana prasarana sebagai penunjang keberhasilan pembelajaran siswa sekolah dasar. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 9(2), 121–129.

Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122. https://doi.org/10.58230/27454312.73

Lafendry, F., Islam, A., Akhwan, M., & Islam, J. P. (2020). Kualifikasi dan kompetensi guru dalam dunia pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam (2020), 3(2), 3.

Magdalena, I., Annisa, M. N., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis penggunaan teknik pre-test dan post-test pada mata pelajaran matematika dalam keberhasilan evaluasi pembelajaran di sdn bojong 04. Nusantara, 3(2), 150–165.

Nengrum, T. A., Pettasolong, N., & Nuriman, M. (2021). Kelebihan dan kekurangan pembelajaran luring dan daring dalam pencapaian kompetensi dasar kurikulum Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah 2 Kabupaten Gorontalo. Jurnal Pendidikan, 30(1), 1–12.

Nurjaman, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Implementasi Desain Pembelajaran “Assure.” Penerbit Adab.

Suyadi. (2018). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter (Bandung). PT Remaja Rosdakarya.

Teranikha, E., Fatonah, S., & Saputro, S. A. (2024). Penggunaan Model Teams Games Tournament untuk meningkatkan Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 24–29.

Usiono, R. W. (2021). Evaluasi Peningkatan Mutu Sekolah Melalui Pengembangan Profesionalisme Guru. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 55–65.

Wahyuni, S., & Maharani, A. (2023). DESAIN DIDAKTIS TERHADAP MATERI BILANGAN BERPANGKAT SMA BERDASARKAN LEARNING OBSTACLE (ONTOGENI OBSTACLE). Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 4(1), 211–219.

Yulia, I. B., & Putra, A. (2020). Kesulitan siswa dalam pembelajaran matematika secara daring. Refleksi Pembelajaran Inovatif, 2(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.31949/jee.v6i1.5960

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Imas Farida Kurnia, Tatang Herman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been indexed by: 

          Â