PENERAPAN METODE BERMAIN PERAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGAJAR MAHASISWA PGSD UNIVERSITAS FLORES

Anselmus Mema, Aurelius Fredimento

Abstract


This study aims to improve the teaching skills of PGSD Uniflor students through role playing methods. This type of research is classroom action research. The research subjects were 5th semester students of PGSD University of Flores who took part in the social science learning design lectures in elementary school. Research subjects numbered 62 students. The main data taken by observation techniques then determined the percentage and compared the criteria for each cycle based on the guideline of the assessment. While supporting data is taken with documentation techniques and field notes. The procedure of the research is through the stages of planning, stages of action, stages of observation and stages of reflection. The results showed an increase in the teaching skills of PGSD students after applying the role playing method from cycle I to cycle II. The improvement of teaching skills includes five indicators, namely strengthening skills, asking questions, using variations, explaining, opening and closing learning. Thus it can be concluded that the role playing method can improve the teaching skills of PGSD University of Flores students


Full Text:

33-39

References


Alfiani, D.A. (2015). Penerapan Metode Role Playing Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Play Group. Al-Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI. (Online), Vol.2, No. 1.

Andriani, N.P.A.R. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Bermain Peran (Role Playing) Untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa Memerankan Tokoh Dalam Pementasan Drama Siswa Kelas XI IPB SMA Saraswati Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Undiksha, Vol. 1, No. 7

Baroroh, K. 2011. Upaya Meningkatkan Nilai-Nilai Karakter Peserta Didik Melalui Penerapan Metode Role Playing. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, vol. 8.,No.2

Djamarah, S.B. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta

Kartini, K. 2009. Penggunaan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Minat Siswa dalam Pembelajaran Pengetahuan Sosial di Kelas V SDN Cileunyi I Kecamatan Cileunyi Kabupaten Bandung. Jurnal Pendidikan Dasar, No. 8.

Khakiim, U., Degeng I.N.S., dan Widiati, U. (2016). Pelaksanaan Membuka dan Menutup Pelajaran Oleh Guru Kelas 1 Sekolah dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, Vol 1, No. 9, hal. 1730 -1734

Rochaniah, I.N. 2016. Keefektifan Metode Bermain Peran Dalam Pembelajaran Keterampilan Bercerita Siswa Kelas VII SMP. Skripsi. Tersedia: https://eprints.uny.ac.id/40095/1/SKRIPSI__Ika%20Nafisatur%20Rochaniah_12201241032.pdf

Royyan, M.I. (2017). Pengaruh Ketrampilan Mengadakan Variasi Mengajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam pada Kelas VII Ma’arif NU 1 Karanglewas Kabupaten Banyumas. Skripsi. Tersedia: repository.iainpurwokerto.ac.id

Sari, E.P. (2017). Pengaruh Keterampilan Guru Dalam Memberi Penguatan (Reinforcement) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII di MTs Aulia Cendikia Palembang.Skripsi. Tersedia:http://eprints.radenfatah.ac.id/1119/1/Eka%20Puspita%20Sari%20%2812210074%29.pdf

Siska, Y. 2011. Penerapan metode bermain peran (role playing) dalam meningkatkan keterampilan sosial dan keterampilan berbicara anak usia dini. Jurnal Edukasi, Edisi Khusus No. 2.

Srihayati, H. (2016). Penerapan Metode Bermain Peran Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Kartika 1-4 Pekanbaru. Jurnal Primary. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, Volume 5, Nomor 1. Tersedia: https://media.neliti.com/media/publications/258218-penerapan-metode-bermain-perandalam-meni-1fcb8c16.pdf

Uno, Hamzah B. (2008). Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara

Usman, M. U. (2013). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rodaskarya

Yuliana, L. (2010). Keterampilan Bertanya Guru dalam Mengelola Proses Belajar Mengajar. Jurnal Fondasia, Vol. II, No. 10. Tersedia: https://journal.uny.ac.id/index.php/fondasia/article/view/5841/5052




DOI: http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v6i1.1704

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Anselmus Mema

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.